Valborgsarbete

Idag kände jag värmen komma. Det var en härlig dag i trädgården där jag fick gjort lite av varje. Jag fick proffshjälp av min superkomposterande mamma. Om jag ska vara ärlig tror jag hon tycker det är roligare att mala grenar än jag. Även om mina krulliga kvistar fick underkänt...

 

Innan jag var helt nöjd hällde jag i gammal flis som jag blandade med löv förra hösten och lade i säckar. Det kan nog funka. Nu är det dags för hästgödsel. Funderade på tång efter tips från hjälpsam Åsa, men läste att man bör tvätta den för att ta bort saltet, så det går bort. Ett moment för mycket. En annan gång, kanske.

 

 

Medan mamma malde hittade jag två jordärtskockor från den spontana planteringen förra året. Jag TROR i alla fall att det är jordärtskocka. Hoppas det. De låg i alla fall där jag planterat dem, men det var bara två och de var mycket jämnare än någon jag sett tidigare. Kan inte minnas att det blev några blommor, så meddela gärna om jag har fel. Hur som helst satte jag dem igen. Kanske det kan bli fler i år. Vad det nu är.

 



Och så fick jag äntligen sått lite fröer i odlingsbädden. Det blev ruccola, romansallad, huvudsallad, rädisor, piplök, dill, spenat och rosenskära. Men rosenskäran fick sitta i en annan låda. Det som redan sitter i lådan är gräslök och så kommer det upp en mängd självsådda koriander från i fjol. Får väl se hur de tar sig, men det ser bra ut, även om de kommer lite hur som helst. Men jag är ju lite hur som helst själv, så de är välkomna där de vill vara.





Och vad händer inomhus då? Medan vi andra jobbar på ute? Jo, jag har ju en katt också. En katt som är nykastrerad och frustrerad för att tvingas vara inne. Vad gör en då? Käka majsplantor kanske kan vara något? Jag behöver väl inte säga att vi var överens om den aktiviteten...



Det finns en del utvecklingsområden i den övriga trädgården. jag gör en liten dagsdokumention, så kanske jag kan glädjas den dag det ser bättre ut.









Till slut kan jag inte låta bli att lägga in en bild min son mailade mig från Kungsträdgården i Stockholm där han gick och spatserade igår. Helt ljuvlig! Men den önskar jag GLAD VALBORG! I morgon blir det till att maja. (Picknick är tradition här i Varbergstrakten, men bara första maj kallas det maja.)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

mestsomatt

Livet är mest som att dela med sig. Av stort och smått. Jag tänker börja i det lilla. Med ett litet frö.

RSS 2.0