Nässelpremiär

På jobbet behövde jag en paus och gick ut i skogen för att hämta ny energi. Det är lätt när allt är så vackert!

 


Väl hemma på kvällen plockade jag små, späda nässelskott och gjorde soppa med pocherat ägg. Till och med dottern åt med god aptit. Nästan lika god som Lisbeths, konstaterade hon. Lisbeths måste ha varit underbar eftersom hon minns den. Hon är nämligen kock där dottern gick på förskolan som hon slutade på för 14 år sedan... Eftersom jag åt där ibland vet jag att det inte är lönt att tävla. Lisbeth är guld!

 

 

Så här gjorde jag idag:

0,5 finhackad lök, 1 knippa gräslök, 1 l nässelskott, smör, vetemjöl,

vatten, 1 grönsaksbuljongtärning, salt, 0,5 dl grädde.

 

Skala och hacka löken. Grovhacka gräslöken. Rensa och grovhacka nässlorna. Fräs lök, gräslök och nässlor i smör 2–3 min under omrörning. Späd ev med lite vatten om det behövs.
Blanda ner mjölet. Tillsätt resten av vattnet och smula över buljongtärningarna. Mixa med mixerstav. Låt soppan sjuda på svag värme ca 5 min. Smaka av med salt. Vispa ner grädde (eller creme fraiche). Värm soppan före servering och servera med pocherat ägg. Mums!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

mestsomatt

Livet är mest som att dela med sig. Av stort och smått. Jag tänker börja i det lilla. Med ett litet frö.

RSS 2.0